Виховна година
Як навчитися любити людей? або «Хто людям добра бажає, той і собі має»
Мета:
Показати учням важливість шанобливого ставлення до людей, які їх оточують, учити
дітей оцінювати наявність моральних якостей в однокласників, у самих себе, закріпити
розуміння дітьми необхідності бути з людьми ввічливими, доброзичливими;
формувати вміння спілкуватися з різними людьми; сприяти засвоєнню правил такту
та ввічливості, виховувати бажання бути чуйними й уважними до людей, уміти
виявляти співчуття.
Обладнання:
плакат із влучними виразами та прислів'ями, термінологічний словник,
ілюстрації.
Хід
виховної години
1. Слово вчителя.
Нерідко ми забуваємо,
що в людських стосунках існують певні правила, закономірності.
Чи
вмієте ви так поводити себе з людьми, щоб вас любили, розуміли й охоче
приходили вам на допомогу? Чи вмієте ви належним чином говорити?
Чи
знаєте основні правила поведінки в товаристві?
Мати репутацію
симпатичної людини, відчувати любов, повагу,
прихильне ставлення людей до себе — законне прагнення кожного. Але
як цього досягти? Адже абсолютно
однакових людей не буває. Так само як не буває людей цілком хороших або цілком
поганих. У різних ситуаціях, за різних обставин одна й та сама людина поводить
себе неоднаково. Люди різняться багатьма рисами, у них різні досвід, характер,
вдача, індивідуальною є й шкала позитивних якостей. Чи існує якийсь загальний
принцип поведінки? Так, є, і в ньому втілена мудрість позитивного ставлення до
людей: «Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою».
Поряд з цим є ще один не менш важливий принцип: «Увійди в становище іншого,
зрозумій його інтереси, бажання, мрії».
2. Основний зміст виховної години.
Отож саме сьогодні ми
спробуємо з вами відшукати істину того, що потрібно робити для того, аби ви
любили людей, а люди любили вас.
Та перш за нам
необхідно з’ясувати, що ж таке любов і як вона може проявлятися? Для цього
звернемось до словничка (прикріплено на дошці).
Любов - це почуття, яке
властиве людині, почуття глибокої, самовідданої прихильності до іншої людини
або об'єкту.
Бесіда
з елементами дискусії
Отож, любов може бути
різна, зараз ми спробуємо визначити, якою ж вона буває, і як же можна назвати
любов до людей.
Любити
– кохати, відчувати відданість, прихильність, симпатію, поважати (синоніми).
Зараз спробуємо
попрацювати з картинками, і визначити, до якої ілюстрації найбільше підходить
той чи інший синонім до слова любити.
Таким чином, ми
визначили, що любити людей означає їх поважати. Як ви розумієте це слово?
А тепер почнемо утворювати
серце навколо слова «Людина», і першим нашим елементом буде повага.
Як же ще можна любити
людину? Про це ми дізнаємось з наступної історії.
"У
синьоокої Катрусі велика радість. Понад рік хворів її татко. У лікарні лежав,
три операції переніс. І мамі, і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться
вночі дівчинка й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко
вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють
Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла у дворі двох однокласників, Петю і
Гришу. Зустріла й поділилася радістю: "Наш татко видужав..."
Петя й Гриша
глянули на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли
ганяти м'яча.
Катруся пішла до
дівчаток, які гралися.
— Наш татко
видужав, — сказала вона і радість сяяла в її очах.
Одна з дівчат,
Ніна, з подивом глянула й запитала: — "Видужав — ну
й що з
того?"
Катруся відчула
як з грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона
підійшла до тополі у кінці шкільного подвір'я і заплакала.
— Чому ти
плачеш, Катрусю? — почула тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного свого
однокласника.
— Наш татко
видужав...
— Ой, як же це
добре! — зрадів Костя. — Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо
після уроків до нас, нарвемо пролісків і віднесемо твоєму таткові.
Радість сяяла в
Катрусиних очах".
Як
можна охарактеризувати почуття Кості? (розуміння).
Отож,
любити людину означає розуміти її.
Ще
однією складовою любові до людини є взаємодопомога,
доброта, щирість.
Уявіть
таку ситуацію:
Ви з товаришем
ідете в школу. По дорозі ви побачили, як, посковзнувшись, упала дівчина,
вдарилась, забруднила свій одяг. Ваша реакція, дії, слова?
Також
любов до людей передбачає вміння добре говорити. Адже мова — один з основних
засобів створення нормальних людських стосунків. Хто не вміє спілкуватися,
часто залишається самотнім. Треба вміти говорити і мати про що говорити. Не
забувайте слова давньогрецького філософа Платона: «Розумні люди говорять тому,
що мають що сказати, дурні — тому, що їм хочеться щось сказати». Отже, ще одним
вагомим складником для людини є слово.
Гра «Я скажу, а
ти продовж»
Тане
навіть крижана брила
від
слова теплого .............. (Спасибі)
Зеленіє
старий пень,
почує
тільки .............. ( Добрий день)
Якщо
більше їсти не в силах,
скажемо
кухареві ....... ( Спасибі)
Коли
нас сварять за витівки
говоримо:
.............. ( Пробачте, будь ласка)
І
у Франції і у Данії
На
прощання говорять:............... (До побачення)
Робота з
влучними виразами та прислів'ями.
Поведінка — це
дзеркало, в якому кожний показує своє обличчя (В. Гете).
Ми нічого не
роздаємо з такою щедрістю, як поради (Ла-рошфуко).
Злі язики
страшніші від пістолетів (О. Грибоєдов).
Через свою
чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше — місце для сидіння (Д. Бернард).
На банкет до
своїх друзів іди повільно, а на їх горе — швидко (Хілоп).
Говори тільки
про те, що для тебе ясно (Л. Толстой).
Робиш добро — не
кайся, робиш зло — зла й сподівайся (українське прислів'я).
Якщо ти сам,
думай про свої помилки, якщо ти в товаристві, не говори про помилки інших
(чеське прислів'я).
Робота із
загадками.
Що
старіше від розуму? (Увага.)
Що
у великій кількості мало важить? (Радість.)
Що
їсть без зубів? (Совість.)
Що
сушить без вогню? (Журба.)
Що
в людині не росте? (Ім'я.)
Гостре,
а не ніж, ріже, аж до серця доходить, а кров не йде. (Образа,
прикрість.)
Сліпий
бачив зайця, а безногий впіймав його. Що це? (Брехня.)
У
вогні не горить, у воді не тоне. (Правда.)
Хто
найдальше бачить? (Розум.) Без рук, без ніг, а світ за хвилину оббігає.
(Думка.)
Нічого
не коштує, але багато дає. (Посмішка.)
Отож,
ми з вами визначили, що любити людину означає: повага, розуміння,
взаємодопомога, доброта, щирість, сила слова.
А
зараз ми звернемось до Книги Книг – Біблії. Адже в цій священній книзі
написано:
«Любіть ближнього свого як самого себе». Любов, принесена в світ Христом, має і дійсно
новий, більш піднесений сенс – це любов за прикладом Самого Христа, що життя
своє віддає за ближніх.
Саме
ця Божа заповідь, узагальнює все вище сказане, адже ми повинні нести людині все
те, чого б вона хотіла для себе: доброти, щирості, допомоги, гарного слова,
розуміння і справжньої людської взаємної любові.
3. Заключне слово вчителя.
Ніколи
зла нікому не творіть,
Бо
зло вертатися погану звичку має.
Добро
творіть, усім добро робіть,
І
втоми серденько нехай не знає.
З
любов'ю в серці, з радістю ростіть,
Учіться
людям сонечком світити.
І
доброту в своїй душі носіть,
У
мирі й злагоді учіться, діти, жити!
Бо
на світі той наймудріший,
Хто
найдужче любить людей і життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар