неділя, 25 жовтня 2015 р.


Виховна година

 Як навчитися любити людей? або «Хто людям добра бажає, той і собі має»

Мета: Показати учням важливість шанобливого ставлення до лю­дей, які їх оточують, учити дітей оцінювати наявність мо­ральних якостей в однокласників, у самих себе, закріпити розуміння дітьми необхідності бути з людьми ввічливими, доброзичливими; формувати вміння спілкуватися з різними людьми; сприяти засвоєнню правил такту та ввічливості, ви­ховувати бажання бути чуйними й уважними до людей, уміти виявляти співчуття.
Обладнання: плакат із влучними виразами та прислів'ями, термінологічний словник, ілюстрації.
Хід виховної години
1.     Слово вчителя.
Нерідко ми забуваємо, що в людських стосунках існують певні правила, закономірності.
Чи вмієте ви так поводити себе з людьми, щоб вас любили, розуміли й охоче приходили вам на допомогу? Чи вмієте ви належним чином говорити?
Чи знаєте основні правила поведінки в товаристві?
Мати репутацію симпатичної людини, відчувати любов, повагу,  прихильне ставлення людей до себе — законне прагнення кожного. Але як  цього досягти? Адже абсолютно однакових людей не буває. Так само як не буває людей цілком хороших або цілком поганих. У різних ситуаціях, за різних обставин одна й та сама людина поводить себе неоднаково. Люди різняться багатьма рисами, у них різні досвід, характер, вдача, індивідуальною є й шкала позитивних якостей. Чи існує якийсь загальний принцип поведінки? Так, є, і в ньому втілена мудрість позитивного ставлення до людей: «Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою». Поряд з цим є ще один не менш важливий принцип: «Увійди в становище іншого, зрозумій його інтереси, бажання, мрії».
2.     Основний зміст виховної години.
Отож саме сьогодні ми спробуємо з вами відшукати істину того, що потрібно робити для того, аби ви любили людей, а люди любили вас.
Та перш за нам необхідно з’ясувати, що ж таке любов і як вона може проявлятися? Для цього звернемось до словничка (прикріплено на дошці).
Любов - це почуття, яке властиве людині, почуття глибокої, самовідданої прихильності до іншої людини або об'єкту.
Бесіда з елементами дискусії
Отож, любов може бути різна, зараз ми спробуємо визначити, якою ж вона буває, і як же можна назвати любов до людей.
Любити – кохати, відчувати відданість, прихильність, симпатію, поважати (синоніми).
Зараз спробуємо попрацювати з картинками, і визначити, до якої ілюстрації найбільше підходить той чи інший синонім до слова любити.
Таким чином, ми визначили, що любити людей означає їх поважати. Як ви розумієте це слово?
А тепер почнемо утворювати серце навколо слова «Людина», і першим нашим елементом буде повага.
Як же ще можна любити людину? Про це ми дізнаємось з наступної історії.
"У синьоокої Катрусі велика радість. Понад рік хворів її татко. У лікарні лежав, три операції переніс. І мамі, і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться вночі дівчинка й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла у дворі двох однокласників, Петю і Гришу. Зустріла й поділилася радістю: "Наш татко видужав..."
Петя й Гриша глянули на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча.
Катруся пішла до дівчаток, які гралися.
— Наш татко видужав, — сказала вона і радість сяяла в її очах.
Одна з дівчат, Ніна, з подивом глянула й запитала: — "Видужав — ну
й що з того?"
Катруся відчула як з грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона підійшла до тополі у кінці шкільного подвір'я і заплакала.
— Чому ти плачеш, Катрусю? — почула тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного свого однокласника.
— Наш татко видужав...
— Ой, як же це добре! — зрадів Костя. — Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і віднесемо твоєму таткові.
Радість сяяла в Катрусиних очах".

Як можна охарактеризувати почуття Кості? (розуміння).
Отож, любити людину означає розуміти її.

Ще однією складовою любові до людини є взаємодопомога, доброта, щирість.
Уявіть таку ситуацію:
Ви з товаришем ідете в школу. По дорозі ви побачили, як, посковзнувшись, упала дівчина, вдарилась, забруднила свій одяг. Ваша реакція, дії, слова?

Також любов до людей передбачає вміння добре говорити. Адже мова — один з основних засобів створення нормальних людських стосунків. Хто не вміє спілкуватися, часто залишається самотнім. Треба вміти говорити і мати про що говорити. Не забувайте слова давньогрецького філософа Платона: «Розумні люди говорять тому, що мають що сказати, дурні — тому, що їм хочеться щось сказати». Отже, ще одним вагомим складником для людини є слово.

Гра «Я скажу, а ти продовж»

Тане навіть крижана брила
від слова теплого .............. (Спасибі)
Зеленіє старий пень,
почує тільки ..............   ( Добрий день)
Якщо більше їсти не в силах,
скажемо кухареві ....... ( Спасибі)
Коли нас сварять за витівки
говоримо: .............. ( Пробачте, будь ласка)
І у Франції і у Данії
На прощання говорять:............... (До побачення)

Робота з влучними виразами та прислів'ями.

Поведінка — це дзеркало, в якому кожний показує своє обличчя (В. Гете).
Ми нічого не роздаємо з такою щедрістю, як поради (Ла-рошфуко).
Злі язики страшніші від пістолетів (О. Грибоєдов).
Через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше — місце для сидіння (Д. Бернард).
На банкет до своїх друзів іди повільно, а на їх горе — швидко (Хілоп).
Говори тільки про те, що для тебе ясно (Л. Толстой).
Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла й сподівайся (українське прислів'я).
Якщо ти сам, думай про свої помилки, якщо ти в товаристві, не говори про помилки інших (чеське прислів'я).

Робота із загадками.

Що старіше від розуму? (Увага.)
Що у великій кількості мало важить? (Радість.)
Що їсть без зубів? (Совість.)
Що сушить без вогню? (Журба.)
Що в людині не росте? (Ім'я.)
Гостре, а не ніж, ріже, аж до серця доходить, а кров не йде. (Образа,
прикрість.)
Сліпий бачив зайця, а безногий впіймав його. Що це? (Брехня.)
У вогні не горить, у воді не тоне. (Правда.)
Хто найдальше бачить? (Розум.) Без рук, без ніг, а світ за хвилину оббігає. (Думка.)
Нічого не коштує, але багато дає. (Посмішка.)

Отож, ми з вами визначили, що любити людину означає: повага, розуміння, взаємодопомога, доброта, щирість, сила слова.

А зараз ми звернемось до Книги Книг – Біблії. Адже в цій священній книзі написано:
«Любіть ближнього свого як самого себе». Любов, принесена в світ Христом, має і дійсно новий, більш піднесений сенс – це любов за прикладом Самого Христа, що життя своє віддає за ближніх.

Саме ця Божа заповідь, узагальнює все вище сказане, адже ми повинні нести людині все те, чого б вона хотіла для себе: доброти, щирості, допомоги, гарного слова, розуміння і справжньої людської взаємної любові.

3.     Заключне слово вчителя.

Ніколи зла нікому не творіть,
Бо зло вертатися погану звичку має.
Добро творіть, усім добро робіть,
І втоми серденько нехай не знає.
З любов'ю в серці, з радістю ростіть,
Учіться людям сонечком світити.
І доброту в своїй душі носіть,
У мирі й злагоді учіться, діти, жити!

Бо на світі той наймудріший,

Хто найдужче любить людей і життя.

Немає коментарів:

Дописати коментар